Er det verdt å lage nettside?

Du kan selge produkter og tjenester i bøtter og spann på sosiale medier. Så hvorfor skal du bruke tid på å lage eller få laget nettside?

Du er ikke alene hvis du har startet en virksomhet som har sosiale medier, og kanskje fremst Instagram, som den markedsføringskanalen du bruker mest tid på. Mange av oss er inne på Insta flere ganger om dagen og scroller oss gjennom andres liv og virke.

Det er superspennende hvordan ekstremt mange av brukerne på Instagram har tusenvis av følgere, poster daglig eller flere ganger i uken, selger tjenester og produkter og driver lanseringer. Jeg synes i alle fall det er veldig kult at en god del “får det til”. Samtidig ser jeg at flere “slår opp” med Instagram og går over til å legge mer tid på såkalte longform kanaler som podcaster, nyhetsbrev og blogg.

En kvinne strekker ut eller gjør yoga i et nøytralt studio. Hun har på seg et burgunder yogaantrekk og ser avslappet ut.

Er det verdt å lage nettside? Du kan i alle fall få mer tid til yoga og andre gøye ting når en nettside fungerer som din assistent 24/7.

du lage nettside?

Det er din bedrift og du bestemmer selv. Men hvis du er litt som meg, så er forholdet til Instagram både lyst og mørkt. Å bruke Instagram privat er uskyldig nok. En kan virkelig finne gull når det kommer til både matoppskrifter, reisemål til bucketlisten og ting å gjøre der en bor.

Pluss tutorials på akvarellmaling, turer å gå i fjellet, sitater og videoer som treffer midt i hjertet og gjør at livet tar en ny vending (noen ganger skal det ikke mer til), og sånne ting.

Men som bedrift er det et annet ballgame. Og det er liksom sånn at en bedrift må være på Insta. Så må du da lage en nettside? Vel. Gen Z’s bruker nå sosiale medier i stor grad til å finne informasjon. Og jeg vet ikke, kanskje tenker de ikke over om en bedrift har en nettside eller ei før de trykker på kjøpsknappen. Det er dessuten veldig lett når Insta kan være bedriftens butikk. Men det er i alle fall svært sjelden jeg (en ekte millennial) kjøper et produkt rett fra denne handleknappen når en sponset post “tilfeldigvis” dukker opp i min feed.

Jeg går alltid inn på nettsiden til selskapet for å finne ut hva dette er for noe. 95% av det jeg handler på nett, handler jeg fra en nettside. Gjelder det deg også?

Mye innsats, ikke nødvendigvis mange kunder

Det litt mørke forholdet jeg nevnte, handler også om at for å nå flere potensielle kunder i sosiale medier må du henge med på algoritmen. Det er lett å ramle inn i hamsterhjulet og produsere mer og mer innhold, uten at resultatet blir flere kunder av den grunn. 

Du kjenner sikkert følelsen av å endelig treffe på tidspunkt og innhold, og få masse likes og kjærleik, men så blir du syk eller bare har annet å gjøre, og det går et par uker før det kommer en ny post eller stories. Da er ikke Insta nådig, altså. Det kan fort bli helt grusomt stille når Meta bestemmer seg for en ny vri på hva slags innhold en må lage for å bli sett, og du har brukt tiden på andre ting enn å følge med der. 

Da er det godt å ha alternativer. For hvor er det potensielle kunder faktisk lander under en lansering, melder seg på e-postlisten, tar kontakt på en måte som kanskje er litt mer håndterbart enn DM´s og kjøper dine produkter og tjenester selv når du er nede for telling? Du vet svaret.

Hvorfor det er lurt å lage en nettside

En nettside er et digitalt butikkvindu som gir kundene dine mulighet til å dykke inn i ditt univers og få full oversikt over alt du har å tilby. Det kan samles på ett sted, på ett domene (eller flere om det gir mening), som DU eier. 

Og hvordan skal en ellers finne informasjon på nett, enn å søke? Som nevnt, den yngre garde bruker nå sosiale medier for å finne informasjon. Men når en vil ha litt dybde, virkelig finne ut av et tema, sammenligne leverandører som tilbyr det en er ute etter etter…ja, da er det googling som vinner. Søkemotorer har jo faktisk eksistert siden internetts begynnelse (nesten).

Dermed kan nettsiden din bli funnet av folk som ikke aner at det er deg de trenger, uansett om du oppdaterer daglig eller ikke. Med god SEO, som er en av grunnpilarene som må på plass når en lager nettside, så kan innhold du legger ut bli funnet i årevis, ikke bare de 24 timene rett etter at du har lagt ut noe på grammen.

Dette er ikke en blogg mot Instagram. Det er verdi i å bruke den plattformen for det det er verdt også. Men om jeg skal være helt dramatisk her, så hadde det jo ikke vært noe Internett uten nettsider, da.

Vil du ha hjelp til å lage din nettside, så kan du gi meg lyd når som helst!

Ta kontakt!

Så får vi til noe gøy sammen!

Inn her!

 Jeg hjelper små bedrifter og ambisiøse entreprenører som vil gjøre bra ting i verden med å bli synlige på nett. 

Det gjør at det gnistrer i sjela mi!

Jeg tror på loven om tiltrekning, men jeg tror mer på kunde- og konverteringsvennlig nettsidedesign og søkemotoroptimalisering for at du skal tiltrekke deg dine folk. 


Hei, jeg er Guro!

Hei, jeg er Guro!

Nettsidedesigner, tekstforfatter og SEO-Nerd som vil at dine drømmer skal gå i oppfyllelse like mye som du vil det!

Bli kjent