SMARTe mål for bedre SEO på nettsiden din

Vil du at nettsiden din skal bli funnet der ute på internettet? Da er det avgjørende å sette SEO-mål, slik du setter andre mål i businessen og livet.

Studio86 | Nettsidedesign og SEO for ambisiøse entreprenør


Når du setter mål, vet du hvor du skal. Studier viser at bare det å skrive mål øker sannsynligheten for å nå dem. Innenfor søkemotoroptimalisering er det fristende å sette mål om 1. plass i Google for hver side på nettsiden. Dette finnes det selvfølgelig ingen garantier for å nå (og konkurransen om den plassen er ofte veldig høy), men om du ikke sikter mot noe som helst, så skyter du i mørket.

Men, før du kan bedre SEO og sette mål, må du forstå hvilke ting det er relevant å sette mål for.

Bedre SEO starter med relevante søkeord

Den direkte oversettelse av keywords, er nøkkelord, men på norsk kan du si både det og søkeord. Det handler om hvilke ord som brukes når du, eller potensielle kunder av deg søker etter noe innenfor et felt der du er eksperten. 

I søkemotorverktøyene som finnes der ute er det dog keywords som er sjargongen. Keyword volume, keyword difficulty, og så videre. Ved å gjøre søkeordundersøkelser kan du finne ut hvilke søkeord din nettside allerede rangerer for, og hvilken plassering siden har i Google. Å rangere betyr at en side på din nettside dukker opp i søkeresultatene på en eller annen plass.

Du kan finne hvilke søkeord konkurrentene dine rangerer på, og finne andre søkeord som kan være relevante for din business. Det kan virke som uendelig mange, faktisk, og det er i alle fall noe av det jeg synes er spennende. Da har du flere muligheter for å skille deg ut og gjøre innholdet unikt for nettopp din business. Når du bruker flere varianter, både korte og lange varianter av et søkeord, skjønner Google at du er en autoritet på et felt, og innholdet på siden din blir mer helhetlig. 

Foto ovenfra et skrivebord. To kvinner jobber med telefon og laptop for å illustrere bedre SEO på nettsiden.

Finn utgangspunktet for nettsiden din

Du har sikkert hørt om SMARTe mål på et eller annet tidspunkt. SMART står for Specific, Measurable, Attainable, Relevant og Time-based, men du kan også eksperimentere litt som illustrert over.

I målsetting er det lurt å ha noen parametre å måle mot, noe du kan sammenligne med. Utgangspunktet er der du er i dag, så du må vite hvor det er. Gjør en enkel test på deg selv ved å søke etter noe som har med din business å gjøre, og se hvor du havner i søkeresultatene.

Bruk gjerne inkognitomodus i nettleseren din, så det ikke ligger masse historikk der. Dette er kanskje åpenbart, men ikke søk på ditt brand eller navn. De som vet om deg allerede, finner jo fram. Du vil finne ut om de andre, som ikke vet om ditt brand, kan finne deg.     
                                                     

Hvordan bruke SMART-rammeverket til å bedre SEO


Innenfor SEO finnes det en rekke ting du kan sette mål for. Men her tar jeg utgangspunkt i rangeringen på søkeord som har med din bedrift å gjøre, og lar ønsket plassering være styrende for målsettingen innenfor SMART-rammeverket.

Eksempelet på søkeord er “organisk hudpleie”, et bredt søkeord med ganske høy konkurranse. 

  • Spesifikt: Målet må være klart og spesifikt. I stedet for å si «Jeg vil rangere høyere på Google», vil et spesifikt mål være: «Jeg vil rangere blant de 3 beste resultatene for søkeordet organisk hudpleie».
  • Målbart: For å spore fremgang, må et mål være mulig å måle. Å tallfeste noe gjør det håndfast nok til å spore fremgangen din og vite når du har oppnådd målet. Du kan måle fremgang ved å overvåke søkeordrangeringen i et søkemotorverktøy som Yoast, SEMrush eller SERanking. Eller noter resultatene fra din egen test i et excelark og gjør jevnlig måling.
  • Oppnåelig: Målet bør være realistisk å oppnå med dine ressurser. Hvis du er en liten bedrift, er det kanskje ikke mulig å rangere nummer én for et svært konkurranseutsatt søkeord. Men du kan finne hull i markedet og lage innhold som konkurrentene dine ikke lager.
  • Relevant: Målet bør være relevant for dine overordnede bedriftsmål. Det krever et visst tunnelsyn å sikre god optimalisering av nettsiden. Innhold som ikke direkte har med din business å gjøre kan komme senere, når betingelsene for å rangere på de mest relevante søkeordene er på plass. 
  • Tidsbestemt: Målet bør ha en deadline. For eksempel, “Jeg ønsker å rangere blant de 3 beste resultatene for søkeordet organisk hudpleie innen bursdagen min.” Tidsfrister gjør det spennende å følge med på hvordan du ligger an måned for måned, og du kan skru på tiltakene deretter (og kanskje feire med en skål på bursdagen din).

Bedre SEO i beskrivelser

On-Page SEO handler om å optimalisere nettsidens innhold for å forbedre synligheten og relevansen for søkemotorer.

Det handler blant annet om om å skrive overbevisende meta-titler og beskrivelser som er de du ser når du skal velge mellom en side å trykke på i Google. Disse skal ikke bare inkludere søkeordene dine, men også skille seg ut i mengden og få folk til å klikke seg inn til akkurat din nettside når den dukker opp i søkeresultatene.

Også tittel-tagger (h-taggene) er dine On-Page SEO-venner for å vinne fremgang i søkemotorene, og skape struktur og forbedre brukeropplevelsen på siden din – når de brukes smart. Videre gir interne lenker og gode menypunkter navigeringen enklere for både søkemotorer og dine potensielle kunder. 

Alle disse tingene går det an å sette mål for, eksempelvis:
“Innen 3 måneder har alle sidene på nettsiden min fått en tittel, metabeskrivelse og struktur som svarer til best practice innenfor SEO”. Yesss, da er du godt i gang!

Ta brodden av teknisk SEO

Teknisk SEO, eller Off-Page SEO på nettsiden fokuserer på å optimalisere de tekniske aspektene for å forbedre synlighet og hvor enkelt det er for søkemotorer å crawle siden, eller søke gjennom den, noe de gjør på så kort tid at det omtrent ikke er tid.

For å gjøre det enklest mulig, må nettsiden ha en viss struktur. “Løse” sider som ikke hører til noe sted, altså ikke linker til noen andre steder på nettsiden, utdaterte url-er, rotete videresending og duplikatinnhold er bare noe av det som gjør crawlingen vanskeligere og at siden din risikerer å rase i rangeringen.

Er det mange ting som trenger forbedring må du kanskje sette av en dag eller to for å rydde opp. Jeg anbefaler rydding i fokus-blokker av tid på 3-4 timer av gangen. Det er både effektivt og tilfredsstillende. 

Hastighet er en annen ting ved teknisk SEO på nettsiden som du må holde et øye på. Sider som laster tregt har dårligere odds for å ranke høyt enn sider som laster raskt. Sett mål om å få siden til å laste på 3 sekunder eller mindre. Alt over det sannsynliggjør at kunder hopper ut før de får sett på siden din. Du kan sjekke lastetid (speed index) for mobil og desktop på PageSpeed Insights. Ikke bli skremt om det dukker opp mange advarsler, det meste er mulig å gjøre noe med!

Mobilvennlighet er også en nøkkel for å bli synlig i søkeresultatene. Har du ikke gjort det enda, anbefaler jeg å koble Google Search Console til nettsiden din for å få innsikt i hvordan både brukerne og Google leser nettsiden din.

Helt til slutt

Begynn i det små, kjære du, og ha tålmodighet. Å få til bedre SEO er en pågående prosess, så sett inn i årsplanen din at du overvåker hvordan du ligger an, tilpasser deg oppdateringer på algoritmer og velger ut noen spesifikke ting å ha med i SEO-strategien din. SEO er et kraftig verktøy for å utnytte hele potensialet til nettsiden din, og bane vei for gründerfrihet og suksess. Lykke til med målsettingen!

Og har du bedre ting å gjøre enn å sette deg inn i søkemotoroptimalisering, så kan du trykke her for å lese om hva jeg kan tilby her.

Ta kontakt!

Så får vi til noe gøy sammen!

Inn her!

 Jeg hjelper små bedrifter og ambisiøse entreprenører som vil gjøre bra ting i verden med å bli synlige på nett. 

Det gjør at det gnistrer i sjela mi!

Jeg tror på loven om tiltrekning, men jeg tror mer på kunde- og konverteringsvennlig nettsidedesign og søkemotoroptimalisering for at du skal tiltrekke deg dine folk. 


Hei, jeg er Guro!

Hei, jeg er Guro!

Nettsidedesigner, tekstforfatter og SEO-Nerd som vil at dine drømmer skal gå i oppfyllelse like mye som du vil det!

Bli kjent